דילוג לתוכן הראשי

מילון מונחים לסקראפ ה' - נ'

השעה 1:40 לפנות בוקר, חזרתי לא מזמן מהעבודה וראיתי את כל התגובות המפרגנות שלכן לחלק הראשון של המילון וזה כל כך שימח אותי שלמרות שהתכנון המקורי (מלשון ראשוני וגם מלשון ייחודי) ללכת לישון (דה...) אני מקלידה במרץ מול המסך.
תודה.

נ.ב.,
אם יש ערך ששכחתי- אשמח אם תפנו את תשומת ליבי, כדי שאוסיף.


ה'

הבלטה חמה - Embossing
ע"ע: אמבוסינג


הבלטה קרה - Dry Embossing
יצירת תבליטים בנייר/ולום/קארסטוק/בריסטול בצורה  ידנית, דהיינו בעזרת שבלונת מתכת או משטחי פלסטיק בעלי שקעים ומכשיר בעל ראש עגול קהה (סטיילוס), בצורה מכנית ביתית במכשיר הקאטלבג*.


הקליקו כאן לאתר ממנו לקוחה התמונה ותמצאו הדרכה מצולמת להבלטה קרה ידנית.
הבלטת רקע בעזרת משטחי הבלטה מפלסטיק של חברת פיסקרס. (עבודה שלי)
ו'

ולום - Vellum
סוג של נייר פרגמנט* בעוביים שונים, חלק או מודפס חצי שקוף (או חצי אטום :-). מתאים לטכניקות מיוחדות ודורש דבק מיוחד או חיבור עם ניטים ובראדים.


ח'


חומצה - Acid
חומר שקיים בנייר רגיל וגורם לצבעי הנייר והתמונה לדהות ולהצהיב במשך הזמן, חשיפה של הנייר לאור ולחום מזרזת את התהליך (הלא רצוי) הזה, לכן רצוי שניירות וחומרים המיועדים לעיצוב אלבומים יהיו נטולי חומצה (מבטיח אורך חיים של עשרות ואילו מאות שנים). שימו לב שנייר חום (קראפט) פשוט ומעטפות חומות מכילות חומצה (אלא אם היצרן מתחייב אחרת)!

חותמת גומי - Rubber Stamp
עשויות מגומי ורוד בדרך כלל, יכולות להכיל פרטים קטנטנים ומדוייקים. נוחות לשימוש אך יקרות. מגיעות הצורת mounted- מחוברות לידית עץ, או unmounted- ללא ידית עץ (מוזיל את המחיר, אבל חייבים לארגן ידית אחרת ולהדביק). לאחר סיום העבודה מנקים את החותמת מהדיו בעזרת מגבון לח או חומר ניקוי מיוחד.

חותמות יוניטי - Unity Stamp
חותמות גומי ללא ידית.

בעלות גב נצמד (EZ mount) לבלוק אקרילי* או ידיות עץ יעודיות נחשבות איכותיות במיוחד בזכות החריטה העמוקה והמדויקת.

חותמת סיליקון - Clear stamps
חותמות סיליקון שקופות ללא ידית. נ

צמדות לבלוק האקרילי בואקום ומקולפות ממנו לאחר השימוש. אינן יכולות להגיע לרמת הפרטים של חותמות הגומי אבל יתרונותיהן רבים: נוחות לשימוש, מאפשרות למקם את החותמת במדוייק על המשטח, זולות יותר מחותמות הגומי (בגלל עלויות הידית), ותופסות פחות מקום איחסון.

ט'

טבעות מתכת / ניטים* (עם חור במרכז) - Eyelets
לולאות מתכת (עם חור).

משמשות לחזוק ועיטור חורים שנעשים במיוחד לצורך השחלת חוטים וסרטים או פשוט ליופי. הקיבוע יכול להיעשות ידנית עם מוט מיוחד ופטיש או בעזרת מכשירי קרופ-א-דייל*, ביג בייט* או מכשירים קטנים כגון הסיילנט סטר*

טושים לאמבוסינג - Embossing Pen
טושים המכילים דיו מרוכז המתייבש לאט, על הדוגמה המצויירת מפזרים אבקת אמבוסינג* ומתיכים בעזרת מכשיר אמבוסינג*. מיועדים לכתיבה ולעיטור ללא חותמת של דפי אלבום וכרטיסי ברכה. בד"כ מפזרים אבקה שקופה על טושים צבעוניים ואבקה צבעונית על טוש שקוף, אבל זה אינו מחייב.

טרימר - Trimmer
מכשיר חיתוך בעל להב מתגלגל מצד לצד. מקל מאד את עבודת חיתוך הנייר. הלהב הרגיל ניתן להחלפה כשמתקהה. בחלק מהדגמים קיים גם להב לסימון קיפולים וכן סרגל נשלף המקל על חיתוך דפים גדולים. קיים במגוון גדלים.


ל'

ליגנין - Lignin
ובעברית עֱצָ‏ן.הליגנין הוא תרכובת פולימרית, מצוי בעיקר בדופן התא של תאי צמח והריכוז הגבוה ביותר שלו נמצא בעצים (מהם עשוי הנייר), נייר רגיל מכיל 20-30% לינין ולכן נוטה להתפורר ולהצהיב עם השנים. זו הסיבה בגינה מרבית המוצרים הייעודיים לעיצוב אלבומים (שאמורים להישאר לדורות הבאים) אינם מכילים ליגנין.

מ'

מאטינג / מצע - Mating
משטח קארסטוק או נייר מדוגם המודבק מתחת לתמונה כשהוא גדול ממנה (יוצר מעין "סדין" מתחת לתמונה ומכאן שמו- מצע), מעניק לתמונה מסגרת ויוצר הפרדה אשר מונעת מהתמונה "להיעלם" ברקע.



מיני אלבום/ משוויצון/אלבומונים - Mini Album
מיני אלבומים הם אלבומים קטנים, הניתנים לנשיאה בתיק. הם זכו לכינוי "משוויצונים" על שום שנושאים בהם תמונות שרוצים להשוויץ בהן (על פי רב תמונות חתונה או תמונות של הילדים, אבל לא בהכרח).
ניתן להכין את האלבומונים שללו לבד או לרכוש בסיסים מוכנים (בד"כ מקרטון/צ'יפבורד*) ולעצב אותם לבד.
דוגמה למיני אלבום מוכן מצ'יפבורד בחיתוך האותיות :DAD


דוגמה למיני אלבום בהכנה עצמית:


דוגמה נוספת למיני אלבום בצורת ילקוט/תיק:


תמונות של המיני הללו מבפנים ניתן לראות בקישור הזה.
דוגמאות נוספות ניתן למצוא בקלות בגוגל.


מכשיר אמבוסינג - Embossing heat tool /gun
ע"ע: אקדח חום

מכשיר לקיבוע לולאות/ניטים -
ע"ע: קרופ-א-דייל, ביג בייט וסיילנט-סטר.

מנקב צורות - Pounch
ע"ע: פאנץ'

מספרי טים הולץ - Tim Holtz Scissors
מספריים בעלי להבים מצופים בחומר מונע הידבקות (של דבק, קורוזיה וכד') ומשחיז את עצמו. השינון העדין (מיקרו) של הלהבים מאפשר לחתוך איתן גם דוגמאות עדינות וקטנות ואינן מועכות את שולי הגזירים. קרויים על שם המעצב
טים הולץ.


מספרי צורות
מספריים בעלי להבים משוננים החותכים את הנייר בהתאם לדוגמת הלהב. קיים במגוון צורות ובשני גדלים עיקריים. מרבית הסוגים הנמכרים בארץ הנם מאיכות בינונית ומטה (ומחירם נמוך בהתאם) ומיועדים לנייר בלבד.

משטח חיתוך מתרפא - Self healing mat
אפשר בלעדיו- אבל ממש לא מומלץ. משטח חיתוך עשוי גומי מיוחד אשר "סופג" את סימני החיתוך ואינו נחרץ לעומק ואינו מתכלה. מגן על שולחן העבודה. בד"כ מגיע עם סימון של סנטימטרים ו/או אינטשים, המאפשר חיתוך מהיר ללא צורך בסימון מקדים עם עיפרון.


נ'
ניטים - eyelets

בחיי היום-יום המושג "ניטים" מתייחס לאלמנטים קטנים, שלמים (ללא חור) יצוקים ממתכת, המוחדרים דרך שכבות בד, עור וכד' לצורך עיטור ו/או חיזוק, למשל בכיסים של מיכנסי הג'ינס, בבגדי פאנקיסטים וכד' ( מילה נוספת בעברית- "מסמרת" ובאנגלית- rivet).
בתחום הסקראפ לעומת זאת משתמשים במונח ניטים לתיאור לולאות מתכת eyelets (ע"ע טבעות מתכת) .

נייר מדוגם - DP-decorative paper
ע"ע: דף מדוגם


  • לילה טוב.


תגובות

  1. מהממת שכמותך,כל הכבוד!!!!

    השבמחק
  2. כל הכבוד משוגעת אהובה....
    ליאור

    השבמחק
  3. תראי, אני מכירה כמעט את כל המונחים אבל... מאד נהנית לקרוא ולהשלים את החורים החסרים בידע. כל הכבוד לך! אם אפשר, הייתי רוצה לדעת יותר אילו דיו חותמות מתאימות למה... כמו מהי הדיו המתאים לשקפים

    השבמחק
  4. כל הכבוד על הדבקות במטרה בשעה כה מאוחרת ! :o))

    השבמחק
  5. חשבתי שבראדים זה סיכות מתפצלות...מה חייתי בטעות?????

    השבמחק
  6. המון תודה, עשית עבודה מדהימה.
    טלילה

    השבמחק
  7. רחלי, אני מתה עליך!
    איזה רעיון מקסים!:)
    נהנתי מכל אות ואות!
    מחכה לת'. אפשר מושג משל עצמי?

    השבמחק
  8. רחלי, איזה תיעוד מטורף! כל הכבוד! ורק משהו קטן - בראדים הם סיכות מתפצלות, וניטים, שבאמת מקבעים עם קרופ-א-דייל, הם eyelets.

    השבמחק
  9. רחלי יקרה,
    כמי שרק הצטרפה לקומונה אני חייבת לציין כי
    אחת כמוך עם יוזמה והסברים מפורטים לגבי המושגים בסקראפ בבלוג שלך נחשבת למבורכת.
    כל הכבוד, כעט קבלתי מעט מושג למה מתכוון המשורר. ויש לי כמובן רשימת מכולת.
    והמון תודה על כך.
    אם תרשי לי שאלה, ראיתי שציינת במילון את העצם המקפלת, האם היא לבד מספיקה או שחייב להצטייד במשטח בעל חריצים שיהיה לאן לדחוס את הדף שרוצים לקפל או שניתן להשתמש בקרטון?
    אודה לך אם יתאפשר לך לענות לי, מפני שאני רוצה להצטייד בעוד כמה פריטים שיקלו עלי את המלאכה.
    צביה

    השבמחק
  10. פרוייקט מושקע!
    אפשר להוסיף במ' - מיסט, מאטינג (איך קוראים להם בעברית בכלל? :))

    השבמחק
  11. יופי של פרויקט. אפשר בט' להוסיף גם טושים לצביעת חותמות ע"ע פרומרקרס וע"ע קופיק

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

Love to get comments.
TFL

הפוסטים האהובים בכל הזמנים

הבלוג מחפש דירה חדשה

וברגע שאמצא תהיו הראשונים.ות לקבל את הכתובת החדשה. מקווה שניפגש ממש ממש בקרוב, יש לי מלאאאאאאאאאאאאאאאאאאא מה לשתף 💗 אוהבת, רחלי

זה רעיון!

וואו. בעצם זה כל מה מתחשק לי לכתוב. וואו- כמה זמן לא כתבתי. וואו- כמה דברים עשיתי בזמן הזה. וואו- כמה פוסטים כתבתי, אבל רק בראש (לפחות צילמתי תמונות). וואו-מאיפה מתחילים? בדרך כלל, מתחילים מההתחלה. הפעם אני מתחילה דווקא מהסוף ואברך- שהחייני וקיימני והגיעני לזמן הזה! לזמן הקסום הזה. השבוע השקתי מגזין יצירה חדש. שמו בישראל - זה רעיון! "השקתי" אומר - חלמתי על הרעיון, העזתי לנסות ליישם (האמת, זה החלק הכי קשה), הכנתי פרזנטציות, מצאתי ספונסרים, בחרתי נושאים, תיכננתי יצירות, כתבתי, ערכתי, תפרתי אביזרי סטיילינג, הפקתי ימי צילום (רק על זה אפשר לכתוב פוסט שלם), שוב כתבתי, הוספתי, מחקתי, ניסתי לצמצם את מבחר התמונות מכמה מאות לכמה עשרות, שיניתי את הבחירה, התחרטתי, תיקנתי, ישבתי עם העורכת הגרפית, הגהות, השלמות, תיקונים של הרגע האחרון, עוד הגהות, פרסומות, שליחה לבית הדפוס, ציפייה היסטרית לראות את המוצר המוגמר, התכוננות להשקה - חשיבה, תכנון, ביצוע ו... זהו! ביום שני, בשעה 10:00 בבוקר עמדתי כולי ערוכה, מגונדרת ונרגשת להציג את המגזין בפני בעלי חנויות יצירה. למה דווקא בעלי ח

תזכורת

תזכורת שהבלוג עבר לדירה הכתומה בפרדס של תפוז, לפני חודשיים ומאז עלו לא מעט פוסטים חדשים. הנה כמה מתאבנים: עטיפה תפורה לאלבום יום הולדת הישרדות וגם כאן תפאורה נעליים מתוצרת עצמית ! פרחי אורגנזה והדרכה מיני אלבום בצורת ג'יפ יום הולדת 80 !!! ציור במשיכת מכחול סיפור כיסוי והדרכה סדנת שנות טובות קנבס מיקס מדיה כרטיסמניה הדרכה 1 כרטיסמניה הדרכה 2 אשמח לארח אתכם/ן גם בדירה החדשה. תבואו, יש שם המון ויטמינים (-: רחלי

צילי וגילי

יש לי בת דודה לא-זהה. מה זה בנות דודות לא-זהות? זה כמו תאומות לא-זהות אלא שהקשר המשפחתי הוא דרך האמהות ולא ישירות מהרחם (-: שתינו נולדנו באותה שנה בהפרש של חודש, שתינו קרויות על שם אותה הסבתא, שתינו אוהבות חברה ושתינו מאד out going. לשתינו צבע שיער טבעי (היא בלונדינית ואני שחרחורת) שלפעמים מתווספים עליו גוונים לא טבעיים (אצלי אדומים ואצלה לפי מצב הרוח) ולשתינו ילדים בגילאים קרובים. אפילו הבעלים שלנו חוגגים יום הולדת באותו התאריך!!! מכיוון שבחודש שעבר היה יום ההולדת העגול שלי, החודש הגיע תורה. בעזרתו המהירה מאד של בעלה (10 דקות אחרי שטילפנתי לבקש תמונות כבר נחתו אצלי 3 מיילים מלאי תמונות!) הכנתי לה מיני אלבום מתנה. זה לקח לי 10 שעות רצופות ושימוש נרחב בדפים שנקנו  למטרות ליטוף בלבד!!! (דף מהמם של K&Co וסט דפים וינטאג'יים שקניתי במסטיקים לפני חודש) ואם היא אי פעם תדע מה זה אומר "להשתמש בדפים שיועדו למטרות ליטוף בלבד" - היא תבין עד כמה אני באמת אוהבת אותה (תגידו אתן, היש בעולם הסקראפ קורבנות גדולים מאלה?!) וכך ניראה האלבום המוגמר (על כל התמונות ניתן להקליק להגדלה): ע

מילון מונחים לסקראפ ותודה לירון שהביאני עד הלום (-:

בסדנאות עיצוב האלבומים שאני מעבירה, אני מחלקת לתלמידות מילון מונחים מודפס, הכולל את המילים "המקצועיות" שקשורות לעיצוב אלבומים, כרטיסי ברכה ויצירות בנייר או בקיצור כל מה שנכנס תחת הכותרת - סקראפ scrap * (עיין ערך). המידע הכלול במילון זה לא הומצא על ידי (כמובן) אבל ליקטתי אותו בעצמי ובמו סבלנותי, במשך תקופה ארוכה (יותר מידי זמן פנוי אתן אומרות?...) בחלקו מרחבי הרשת, בחלקו הגדול מהתנסות אישית ובחלקו מהוראות היצרנים השונים. אחת לכמה ימים אני רואה בפורומים השונים בנות חדשות שנכנסות עם "אני רק שאלה..." ומבקשות הסבר על מוצר כזה או אחר, או מבקשות לדעת מה משמעותו של ביטוי מקצועי מסויים, או אפילו מה ההבדל בין מוצרים דומים של יצרנים שונים... שאלות פשוטות והגיוניות שחוזרות על עצמן שוב ושוב (וזה משמח כי זה אומר שעוד בנות רבות מצטרפות למעגל המשוגעות לדבר, ותמיד עדיף להיות משוגעות ביחד...) אז לטובת כל השואלות והשאלות החדשות אני מפסטסת (כן, המצאתי מילה שמשמעותה: מעלה פוסט) את מילון המונחים שהכנתי. מכיוון שהוא ארוך מדי לפוסט אחד אחלק אותו לכמה חלקים: א'-ד', ה'-מ', נ&