דילוג לתוכן הראשי

מילון מונחים לסקראפ ותודה לירון שהביאני עד הלום (-:

בסדנאות עיצוב האלבומים שאני מעבירה, אני מחלקת לתלמידות מילון מונחים מודפס, הכולל את המילים "המקצועיות" שקשורות לעיצוב אלבומים, כרטיסי ברכה ויצירות בנייר או בקיצור כל מה שנכנס תחת הכותרת - סקראפ scrap * (עיין ערך).

המידע הכלול במילון זה לא הומצא על ידי (כמובן) אבל ליקטתי אותו בעצמי ובמו סבלנותי, במשך תקופה ארוכה (יותר מידי זמן פנוי אתן אומרות?...) בחלקו מרחבי הרשת, בחלקו הגדול מהתנסות אישית ובחלקו מהוראות היצרנים השונים.

אחת לכמה ימים אני רואה בפורומים השונים בנות חדשות שנכנסות עם "אני רק שאלה..." ומבקשות הסבר על מוצר כזה או אחר, או מבקשות לדעת מה משמעותו של ביטוי מקצועי מסויים, או אפילו מה ההבדל בין מוצרים דומים של יצרנים שונים... שאלות פשוטות והגיוניות שחוזרות על עצמן שוב ושוב (וזה משמח כי זה אומר שעוד בנות רבות מצטרפות למעגל המשוגעות לדבר, ותמיד עדיף להיות משוגעות ביחד...)

אז לטובת כל השואלות והשאלות החדשות אני מפסטסת (כן, המצאתי מילה שמשמעותה: מעלה פוסט) את מילון המונחים שהכנתי. מכיוון שהוא ארוך מדי לפוסט אחד אחלק אותו לכמה חלקים: א'-ד', ה'-מ', נ'-ת'.

המילון, כמו כל מילון, מסודר לפי הא'-ב' העברי כדי שתוכלנה להתמצא בקלות. דרך נוספת למציאת המונח היא ללחוץ ctrl+F ואת המילה שאתן מחפשות בעברית או באנגלית.
אם גם אז לא מצאתן - שילחו אלי את השאלה במסגרת הפינה "הכה את המומחה" (למה באלימות, למה?) ואני אוסיף את המונח למילון (רק מהפחד שלא תכו אותי שוב).

בהמשך (עיין ערך: אי פעם) אני מתכננת גם להוסיף תמונות של המוצרים.

שמות מוצרים שמופיעה לידם * (כוכבית) הם מוצרים שקבלו ערך משל עצמם ותוכלו למצוא את פירושן תחת האות המתאימה.

ולפני שאתחיל- תודה ע-נ-ק-י-ת לירון, שישב אצלי ערב שלם ולא מש מהכיסא עד שהצליח לשכנע את המחשב שלי לדבר עם בלוגר ולרדת מעץ ה SSLים הלא מתקשרים ולשחרר פוסטים לאויר העולם. אמנם עדיין יש תקלות קטנות אבל הן בעיקר עיצוביות אז אני בהחלט מרוצה ובא לציון גואל (או לפחות לדפי שעזרה לי להעלות פוסטים בחודשים האחרונים ועכשיו תהיה מובטלת).

אז יאללה, הפעם א' זה לא אוהל וב' זה לא בית:

א'

אלבום אקרילי - Clear/Acrylic Album
אלבום בעל "דפים" שקופים, עבים ויציבים העשויים מחומר אקרילי. שקיפות הדפים מחייבת עיצוב מיוחד ומוקפד תוך שימת לב מיוחדת לכך שכל קישוט וכל תמונה ניראים גם מצדו השני של העמוד. האלבומים מגיעים בד"כ כמיני אלבומים* בעלי 5-6 דפים במגוון רחב של צורות.
התמונה מתוך האתר:
http://www.clearscraps.com/



אלבום כיסים/שמרדפים - Post Bound Album
מידותיו סטנדרטיות 30*30 או-20-20 או 15*15 ס"מ. מכיל 10 שמרדפים* וברגים הניתנים להארכה במידה ורוצים להוסיף שמרדפים נוספים או במידה והקישוטים מוסיפים נפח גדול. שומר על הדפים ועל הקישוטים בצורה הטובה ביותר ומאפשר הוספת קישוטים בעלי נפח. מאפשר לעצב את הדפים מחוץ לאלבום, להחליף דפים ולשנות את הסדר בכל רגע נתון.
התמונות מתוך האתר הישן של: http://www.eksuccessbrands.com

אלבום דפים חומים (קראפט)
הדפים החומים מכילים חומצה*(ע"ע) (אלא אם צויין אחרת ע"י היצרן) ולכן אינם מתאימים לאלבומים המיועדים להישמר שנים רבות.

אלבום טבעות D-Ring
אלבום כיסים* המתחברים לאלבום בעזרת טבעות מתכת גדולות במקום ברגים. יתרונות: מאגד כמות שמרדפים גדולה ברווחה.
התמונה מתוך האתר:
http://scrapbookcity.com.au/products



אלבום עם דפים מגנטיים - Magnetic Album
דפים דביקים עם כיסוי שקוף המצמיד את התמונות לרקע. אינם ניתנים לעיצוב תלת ממדי, מכילים חומצה* בכמות גדולה והלבנים מצהיבים מאד עם השנים.
התמונה מתוך האתר:
http://www.ultraphotovideo.com


אלבום עם דפי פרגמנט - Parchment interleaf album
אלבום בעל דפים עבים בצבע לבן, קרם, חום או שחור. בין כל כפולת עמודים יש דף פרגמנט שתפקידו לשמור על התמונות. מספר העמודים משתנה. ניתן לעצב באלבום כזה אבל: עובדים רק על דף אחד בכל פעם. אי אפשר לשנות את סדר העמודים, קשה להשתמש בעיטורים תלת ממדים ומראה הכפולות "נשבר" בגלל דף הפרגמנט המפריד.

ניתן לראות דוגמאות לעמודים מעוצבים באלבום פרגמנט בפוסט הזה.

התמונה המצורפת הנה מתוך אתר: http://test.jeremyjames.biz/default.php



אבקת אמבוסינג - Embossing pouder
אבקה אקרילית צבעונית, הניתכת במהירות ונצמדת לנייר ליצירת דוגמה בולטת. מפזרים מעל דוגמה שהוחתמה/צויירה בדיו פיגמנטי* או בטושים לאמבוסינג*, מסירים עודפים ומחממים בעזרת אקדח חום* עד להתכת האבקה והצמדותה למשטח/דף.

אמבוסינג - Embossing
יצירת עיטור בולט על גבי הנייר בעזרת חותמת, דיו, אבקת אמבוסינג ואקדח חום* (בשום אופן לא פן) שמתיך את האבקה ומקבע אותה על הדף כשהיא קשה מבריקה.


אקדח חום - Embossing heat tool /gun
נקרא גם מכשיר אמבוסינג* מהווה מקור חום עוצמתי וממוקד המיועד להתכת אבקות אמבוסינג*. מיועד לעבודה על משטחים עמידים לחום כגון נייר וקארדסטוק*. ממיס משטחים סינטטים כגון: קטיפה, קלקר ופליז.
מייבש שיער לא יכול להחליף את מכשיר האמבוסינג משתי סיבות 1. הרוח שהוא מפיץ תעיף את האבקה לכל עבר 2. אינו מגיע לחום המתאים.



ב'

בון פולדר / מקל קיפול/ עצם מקפלת - Bone Folder
למרות שמה עשוייה דווקא מפלסטיק חזק. משמשת לחריטה על הנייר בכדי ליצור קווים/חריצים מנחים לקיפול. מאפשרת קיפול מדוייק.

ביג בייט - Big Bite
אחיו הגדול של הקרופ-א-דייל*. יתרונו העיקרי והמשמעותי הוא יכולתו לחורר גם במרכז דף גדול.

בלוק אקרילי - Acrylic block
בלוק שקוף להצמדת חותמות סיליקון* שקופות. השקיפות של הבלוק ושל החותמת מאפשרת החתמה בדיוק במקום הרצוי. מכיוון שלא מדביקים את החותמות ניתן להסיר אותן ולהדביק מחדש. מוזיל את עלות קניית החותמות.

בלינגים - Bling
בכללי- עיטורים נוצצים. בד"כ הכוונה היא לעיטורים עשויים אבנים מבריקות. העיטורים מגיעים מעוצבים כבר בדוגמאות שונות ומוכנים להדבקה.

בראדים - Brads
ע"ע: סיכות מתפצלות

ג'

ג'ורנלינג - Journaling
כיתובים בגוף הדף, המספרים ומתארכים את הסיפורים שמאחורי התמונות.

גירים דחוסים - Blending Chalks
צבעי גיר בעלי אבקה דחוסה שאינה מתפזרת. משמשים לצביעת הבלטות קרות*, חותמות*, לישמוש עם דיו סימן מים ולצביעת רק במראה עננים.

גיליוטינה - Guillotine
מכשיר חיתוך בעל להב המחובר לזרוע שיורדת מלמעלה למטה (מי אמר מארי אנטואנט?) בשונה מהטרימר*. מקל על עבודת החיתוך. קיים בגדלים שונים.


ד'

דאי קאטס - Die cuts
חיתוכי קרטון מוכנים לשימוש. לפעמים מודפסים ולפעמים מיועדים לצביעה. משמשים לקישוט הדפים.


דבק
קיימים סוגים רבים ואלה העיקריים:

דבק ג'ל - Glue Gel
דבק יבש בצורת ג'ל שמתאים מאוד להדבקת מוטיבים כבדים כגון: תמונות וצ'יפבורדים*. שקוף אך משאיר "שערות" הניתנות לניקוי.

דבק גומי - Rubber cement /repossitional glue
דבק יבש המתייבש למרקם של גומי שניתן להסרה מהדף ו/או מהתמונה בלי לגרום נזק. נקרא גם- repossitional glue מכיוון שמאפשר למקם את ההדבקה מחדש.(הדבקה רב פעמית). מתאים להדבקת דפים ואלמנטים קלים בלבד. להדבקה חזקה יותר מומלץ למרוח דבק על גב התמונה ובמקום המיועד להדבקה, להמתין מעט ולהדביק (כמו דבק מגע ).


דבק דו צדדי - Double sided tape
דבק יבש, חומצי, דק או ספוגי, בעל דבק משני צדדיו. מיועד להצמדת שני משטחים בהדבקה נקייה. קיים בצבע שקוף, לבן ושחור, בצורת סליל לגזירה, ריבועים או נקודות*. משמש להענקת מראה בולט (תלת ממדי) מעל שטח הדף, למוטיב מסויים. מזיק למספריים.

דבק סטיק - Glue stick
דבק יבש. מומלץ לבחור בסטיק איכותי ונטול חומצה של UHU או של AMOS



דבק עכבר - Snail adhesive
דבק דו צדדי, יבש, שקוף וצר. חומצי או ללא חומצה (ההבדל מורגש במחיר). להדבקה קבועה או רב פעמית (לבדוק מה כתוב על האריזה), קל ונח לשימוש. בגירסה הענקית שלו נקרא- אקדח דבק (ונא לא לבלבל עם אקדח דבק חם). בחלק מהמותגים יש אפשרות לרכישת מילוי בנפרד.


דבק רב -תכליתי / רב-שימושי / לכל מטרה
דבק נוזלי, חומצי, חזק, מיועד לכל סוגי המשטחים אבל אינו מומץ למשטחים דקים ועדינים כגון: הדבקת נייר לנייר מכיוון שיוצר גלים.

דבק, טוש/עט - Glue pen
דבק רטוב, חומצי או לא, מגיע במיכל דמוי עט בעל פיה צרה במיוחד להדבקת פריטים קטנים מאד כגון בלינגים* וסרטי בד צרים.


דבק, מוד פודג' (דבק לדקופאז') - Mod Podge
דבק נוזלי, קיים בשני גימורים: מט ומבריק וכן בבקבוקים עם חומצה (הצהוב והאדום) ונטולי חומצה (הירוק והתכלת). משמש כדבק וכסילר לעבודות נייר (דקופאז'). מעולה להדבקת משטחים גדולים ולהדבקת נייר לצ'יפבורדים*


דבק, נקודות - Glue dots
נקודות דבק יבש, דו צדדיות, דקות או עבות במגוון גדלים. שקופות, לבנות או שחורות. משמשות להדבקה נסתרת, עם נפח או בלי.

דבק, עט ע"ע דבק טוש


דודלינג - Doodling
שירבוטים ביד חופשית.


דיו - Ink
קיימים מספר סוגים:

דיו יבש - Dye Ink
דיו יבש על בסיס מים. מתייבש מהר ומתאים לדפים ולמשטחים חלקים (למשל שקפים ותמונות פוטו). בד"כ קיים באותם הגוונים כמו הפיגמנטי ומשמש להחתמות "מהירות" כלומר: החתמות שאינן מיועדות לעבור תהליך נוסף כגון- אמבוסינג או מריחות של גירים דחוסים. אינו נמס במים לכן מתאים לצביעה בצבעי עיפרון אקוורל*


דיו פיגמנטי - Pigment Ink
דיו רטוב שמתייבש לאט (יחסית) ונמס במים מיועד לתהליך האמבוסינג* (בגלל הייבוש האיטי יש זמן לפזר עליו את האבקה ולהתיך אותה). מיועד להחתמה על משטחים סופגים (נייר) בלבד. קיימים סוגים נוספים של דיו פיגמנטי:


דיו פיגמנטי-סטזאון - StazOn
פיגמנטי אבל קבוע כלומר מיועד להחתמת משטחים חלקים (מתכת, שרינקי, צלופן, חמרן, עור וכד') ולשימוש עם צבעי מים לאחר ההחתמה. מתייבש במהירות. לא מיועד לשימוש על בדים שאמורים לעבור כביסה .

דיו פיגמנטי בריליאנס - Brilliance
גוונים פנינתיים. מתאימים למשטחים לא סופגים כגון שקפים ותמונות.

דיו פיגמנטי דיסטרס / מיישן - Distress Ink
גווניi שקופים, דהויים ומעושנים ובהתאם משמש בעיקר ליישון קצות הנייר או הנייר כולו לקבלת מראה עתיק. קיימות טכניקות נפלאות לצביעת רקעים תוך שימוש בדיו הספציפי של טים הולץ.

דיו גירי - Chalk Ink
אמנם פיגמנטי אך יחסית יבש, כלומר מתייבש מהר יחסית ומתאים לכל סוגי המשטחים והרקעים. ההתאמה לאמבוסינג הנה תלויית מותג. בעל גווני ביניים אטומים. בד"כ יראה יפה גם על משטחים כהים.

דיו סטזאון - StazOn
ע"ע: דיו פיגמנטי-סטזאון

דיו סימן מים - Versa Mark
דיו דביק, מכהה את הנייר בשני טונים וכך יוצר סימן מים ייחודי. אינו מתאים לעבודה על ניירות כהים מאד או בהירים מאד כי לא יראו את ההחתמה. בזכות דביקותו מעולה לאפקטים עם גירים דחוסים (לאפקט כזה כן ניתן לעבוד על נייר בהיר).

דיו אלכוהולי - Alcohol Ink
דיו נוזלי, קבוע, אינו מתאים לחותמות אלא ליצירת אפקטים (מומלץ להתעמק בבלוג של
חגית)


דיו לבדים - למשל המותגים Versa Magic ו- Versa Craft. לאחר החתמת הבד יש לגהץ כדי לקבע טרם כביסה.


דף מדוגם - DP-decorative paper
נייר מודפס מצד אחד או משני צדדיו, גודלו בד"כ, 30*30 או 20*20 ס"מ. נטול חומצה* ולגינין*.


המשך יבוא...



תגובות

  1. רחלי, את אלופה! וכל כך כייף לקרוא את הפסטוסים שלך... תודה, המילון מ-ע-ו-ל-ה!

    השבמחק
  2. W O W , איזה רעיון מעולה
    תודה

    השבמחק
  3. רחלי
    סייעת לי רבות בנושא הדיו לסוגיו - תודה!

    השבמחק
  4. שאפו!!!
    כל הכבוד על המילונאות, ועוד יותר על השיתוף.
    המון תודה...

    השבמחק
  5. איזה יופי של פוסט! לגזור ולשמור..

    השבמחק
  6. רעיון מקסים!
    אם אני מכירה את כל המושגים, זה אומר שאני מכורה?

    השבמחק
  7. תודה, תודה, תודה!

    השבמחק
  8. רעיון מקסים!
    ללא ספק נותן בסיס טוב למתחילות (ולא רק) בתחום!
    אימוש5

    השבמחק
  9. יו רחלי איזה מדליקקקקקקק!
    את לא מאמינה כמה מסרים/מיילים אני מקבלת ביום עם שאלות לגבי מושג זה או אחר, איזה כייף שיהיה ברשת מילון :-)

    השבמחק
  10. שתהיי לי בריאה...איזו חריצות! איזו יוזמה. משהו את!!!!
    אני זוכרת שלפני כמה חודשים קיבלתי ממך את המילון הזה ולא הבנתי שם כלום, והוא כ"כ תיסכל. אני חייבת לעבור עליו שוב ולהשוויץ לעצמי על הידע שנרכש ...
    נשיקות מלא
    ליאור

    השבמחק
  11. רחלי, יופי של מילון מונחים. העם דורש עוד! חידשת לי כמה דברים בתחום הדיו. תודה לך!

    השבמחק
  12. איזו הפקה! וואו...
    אני עוד צריכה להתעמק, חשבתי שכבר למדתי כמה דברים אבל הנה מתברר שיש עוד כל כך הרבה מה ללמוד - תודה!

    השבמחק
  13. עוד ישמע בהרי יהודה! מילון גזית השלם למונחי סקראפ. תשמעי את גדולה ואני מתה עלייך. חיבוק עצום.

    השבמחק
  14. רחלי, תענוג!!!
    מכניסה מיידית קישור לסקראפבוק-ויקי. בטוחה שישמש רבים....

    השבמחק
  15. איזו תותחית את!!!!!!!! מלכה :):)

    השבמחק
  16. איזו תותחית את!!!!!!!! מלכה :):)

    השבמחק
  17. שיחקת אותה! את מלכה! כל הכבוד על היוזמה, הכוח והסבלנות
    את האמת כיף לעבור על הרשימה ולראות שאני מכירה את הכל (בנתיים... נראה מה יהיה בהמשך :)
    זה כ"כ יעזור למתחילות ולכל אחת מאיתנו, תודה!

    רוני - מילשייק

    השבמחק
  18. אני לא מאמינה שאת עושה את זה. זה מטורף, כל הכבוד לך!!

    השבמחק
  19. שאפו יקירתי - את עושה עבודה נהדרת
    אני זוכרת את כל המושגים העלומים ששמעתי בתחילה ולא היה כ"כ מקום מסודר לפנות אליו - מהיום אני בטוחה שכל אחת שתתחיל תדע בדיוק לפנות ל"מכה" שבנית פה בכזו התמדה

    נשיקות

    השבמחק
  20. וואו שיחקת אותה אני ניסיתי פעם לעשות משהו דומה בהקשר אחר ונשברתי באמצע. אלופה!!!!!

    השבמחק
  21. יוזמה מבורכת! וגם תתחדשי על הקאם-בק של הבלוג(:

    השבמחק
  22. אומנם אני לא שולחת ידי בעסקי הנייר, אבל מה רע ללמוד מושגים חדשים :-) ??

    תודה על השיתוף והעבודה המאומצת!!

    דליה ב

    השבמחק
  23. תודה רבה על השיתוף.
    מקסים.

    השבמחק
  24. נהדר איזה כיך לבנות החדשות
    הכל מוגש להם על מגש של רחלי :o))
    ד"א יש לי גם "מילון " שהורדתי והדפסתי מהקומונה של "עיצוב אלבומים וכרטיסי ברכה" לפני עידן הפורום.

    השבמחק
  25. איזו אלופה את!!!

    לא זכרתי שלאלבום ע הדבק קוראים אלבום מגנטי... למה בעצם?

    כל כבוד על הפרוייקט שלקחת על עצמך.
    יש עכשיו לאן להפנות ויש איפ ללמוד עוד

    השבמחק
  26. מעולה, כל הכבוד על הטירחה!
    כבר שנים אני מנסה למלא את מילון המונחים של הפורום, אך מתעצלת נוראות.

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

Love to get comments.
TFL

הפוסטים האהובים בכל הזמנים

הבלוג מחפש דירה חדשה

וברגע שאמצא תהיו הראשונים.ות לקבל את הכתובת החדשה. מקווה שניפגש ממש ממש בקרוב, יש לי מלאאאאאאאאאאאאאאאאאאא מה לשתף 💗 אוהבת, רחלי

זה רעיון!

וואו. בעצם זה כל מה מתחשק לי לכתוב. וואו- כמה זמן לא כתבתי. וואו- כמה דברים עשיתי בזמן הזה. וואו- כמה פוסטים כתבתי, אבל רק בראש (לפחות צילמתי תמונות). וואו-מאיפה מתחילים? בדרך כלל, מתחילים מההתחלה. הפעם אני מתחילה דווקא מהסוף ואברך- שהחייני וקיימני והגיעני לזמן הזה! לזמן הקסום הזה. השבוע השקתי מגזין יצירה חדש. שמו בישראל - זה רעיון! "השקתי" אומר - חלמתי על הרעיון, העזתי לנסות ליישם (האמת, זה החלק הכי קשה), הכנתי פרזנטציות, מצאתי ספונסרים, בחרתי נושאים, תיכננתי יצירות, כתבתי, ערכתי, תפרתי אביזרי סטיילינג, הפקתי ימי צילום (רק על זה אפשר לכתוב פוסט שלם), שוב כתבתי, הוספתי, מחקתי, ניסתי לצמצם את מבחר התמונות מכמה מאות לכמה עשרות, שיניתי את הבחירה, התחרטתי, תיקנתי, ישבתי עם העורכת הגרפית, הגהות, השלמות, תיקונים של הרגע האחרון, עוד הגהות, פרסומות, שליחה לבית הדפוס, ציפייה היסטרית לראות את המוצר המוגמר, התכוננות להשקה - חשיבה, תכנון, ביצוע ו... זהו! ביום שני, בשעה 10:00 בבוקר עמדתי כולי ערוכה, מגונדרת ונרגשת להציג את המגזין בפני בעלי חנויות יצירה. למה דווקא בעלי ח

תזכורת

תזכורת שהבלוג עבר לדירה הכתומה בפרדס של תפוז, לפני חודשיים ומאז עלו לא מעט פוסטים חדשים. הנה כמה מתאבנים: עטיפה תפורה לאלבום יום הולדת הישרדות וגם כאן תפאורה נעליים מתוצרת עצמית ! פרחי אורגנזה והדרכה מיני אלבום בצורת ג'יפ יום הולדת 80 !!! ציור במשיכת מכחול סיפור כיסוי והדרכה סדנת שנות טובות קנבס מיקס מדיה כרטיסמניה הדרכה 1 כרטיסמניה הדרכה 2 אשמח לארח אתכם/ן גם בדירה החדשה. תבואו, יש שם המון ויטמינים (-: רחלי

צילי וגילי

יש לי בת דודה לא-זהה. מה זה בנות דודות לא-זהות? זה כמו תאומות לא-זהות אלא שהקשר המשפחתי הוא דרך האמהות ולא ישירות מהרחם (-: שתינו נולדנו באותה שנה בהפרש של חודש, שתינו קרויות על שם אותה הסבתא, שתינו אוהבות חברה ושתינו מאד out going. לשתינו צבע שיער טבעי (היא בלונדינית ואני שחרחורת) שלפעמים מתווספים עליו גוונים לא טבעיים (אצלי אדומים ואצלה לפי מצב הרוח) ולשתינו ילדים בגילאים קרובים. אפילו הבעלים שלנו חוגגים יום הולדת באותו התאריך!!! מכיוון שבחודש שעבר היה יום ההולדת העגול שלי, החודש הגיע תורה. בעזרתו המהירה מאד של בעלה (10 דקות אחרי שטילפנתי לבקש תמונות כבר נחתו אצלי 3 מיילים מלאי תמונות!) הכנתי לה מיני אלבום מתנה. זה לקח לי 10 שעות רצופות ושימוש נרחב בדפים שנקנו  למטרות ליטוף בלבד!!! (דף מהמם של K&Co וסט דפים וינטאג'יים שקניתי במסטיקים לפני חודש) ואם היא אי פעם תדע מה זה אומר "להשתמש בדפים שיועדו למטרות ליטוף בלבד" - היא תבין עד כמה אני באמת אוהבת אותה (תגידו אתן, היש בעולם הסקראפ קורבנות גדולים מאלה?!) וכך ניראה האלבום המוגמר (על כל התמונות ניתן להקליק להגדלה): ע